zaterdag 23 juli 2011

Waar is uw tutje?

Een zinnetje dat waarschijnlijk enkele honderden keren per week door huishoudens met kinderen weerklinkt. Een tutjeslint is dan ook niks nieuws. En deze die ik net in elkaar gezet heb al helemaal niet, want laatst bij de groothandel maakte mijn hart een sprongetje toen ik dit zag:
Mensen uit eind jaren 70/begin jaren 80 herkennen dit misschien: die handjes zaten vroeger aan onze elastieken bretellekes! Bretels zijn blijkbaar wat in onmin geraakt dezer dagen, maar die handjes moesten mee, dus zitten ze nu aan een tutjeslint.
Verder is de werkwijze supersimpel: een strook stof aan het uiteinde een stukje omgestreken en dan "biaisgewijs" geplooid en gestreken, langs de ene kant (waar het omgeplooide stukje zit) een lus van elastiek eruit, enkele keren in de lengte doorgestikt. Dan het andere uiteinde omgeplooid en gestreken, handje eraan, en het geheel met een dichte zigzag afgewerkt. Nog een prima projectje voor restjesverwerking uit de lappenmand, en weer wat minder babygehuil.

7 opmerkingen:

  1. Hoe schattig en wat een mooie stofjes. En die handjes zijn inderdaad heel leuk. Waar kocht je ze?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die handjes zijn geweldig! Mooie collectie tutlintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig die handjes! Hier nooit tutjes gebruikt maar wel tutlintjes om kleine stoffen boekjes of rammeldingetjes aan te hangen. Voordeel is dat die klein mannen dat dan nooit weggegooid krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb u door: ge zijt van zin een winkeltje te beginnen en daarmee dat ge alles in 10voud maakt?

    De handjes zijn wel supertof, moest je er nog overhebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik wil ook wel zo'n handjes! Dat is een superleuk idee dat je maakte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik had vroeger ook een clip met van die handjes om de schouderbanden van mijn accordeon samen te houden. Hmmm... eens navragen waar dat ding gebleven is, want deze zijn toch echt leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind de "bretelhandjes" ook zooo leuk dat ik ze in mijn webshop heb VERPLICHT!! Hihihi, superresultaat, jij hebt me overtuigd!! Thank you, sister xx

    BeantwoordenVerwijderen